اختلالات گفتار و زبان در مدرسه

ارسال شده در 15:24:28 1396/6/29
کدام نوع از اختلالات گفتار و زبان بر کودکان سن مدرسه تأثیر میگذارد؟
این کودکان ممکن است یک یا چند مورد از اختلالات زیر را تجربه کنند:
اختلالات صدای گفتار
 مشکل در تولید (تلفظ) صداها
اختلالات زبانی
مشکل در درک آنچه که می شنوند و همچنین آنچه که خود می گویند
اختلالات ارتباطی – شناختی
مشکل در مهارت های تفکر شامل: درک، حافظه، آگاهی، استدلال، قضاوت، هوش و تخیل
اختلالات لکنت (ناروانی)
 وجود وقفه در روانی گفتار که ممکن است شامل وقفه، تکرار و یا کشیده گویی صداها یا کلمات می شود
اختلالات کیفیت صدا
 خشن شدگی، خیشومی شدگی و حجم صدا(بیش از حد بلند یا کوتاه)
•آیا اختلالات گفتار و زبان بر یادگیری تأثیرگذار هستند؟
مهارت های گفتار و زبان برای موفقیت تحصیلی و همچنین یادگیری ضروری هستند. زبان، پایه ی ارتباط می باشد و خواندن، نوشتن، اشارات و حرکات غیرکلامی، گوش کردن و صحبت کردن همگی اشکال آن هستند. یادگیری در فرایند ارتباط صورت می پذیرد و موفقیت دانش آموز در محیط های آموزشی مستلزم ارتباط با همسالان و افراد بزرگسال است.
•اختلالات گفتار و زبان چگونه بر بازده دانش آموز در مدرسه مؤثر هستند؟
کودکان با اختلالات گفتار وزبان غالباً در سطح کلاس خود نبوده و ممکن است برای خواندن تلاش زیادی بکنند و در زبان بیانی و درکی خود دارای مشکل باشند. همچنین محتمل است سرنخ های اجتماعی را بد بفهمند، از حضور در مدرسه اجتناب کنند، قضاوت ضعیف داشته باشند و در آزمون ها نیز دچار مشکل باشند.
اشکال در یادگیری به واسطه ی شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن میتواند نتیجه ی مشکل در رشد زبان باشد. و در بیان، درک و آگاهی از صداهای زبان، هجا ها، کلمات، جملات و مکالمه بروز یابد. همچنین افراد با مشکلات خواندن و نوشتن، ممکن است در استفاده از زبان برای برقراری ارتباط، تفکر و یادگیری دچار مشکل باشند.
•والدین و کادر مدرسه چگونه با یکدیگر همکاری می کنند که کودکان پشتیبانی های گفتار و زبانی را که احتیاج دارند، دریافت کنند؟
والدین و آموزگاران، باید هر دانش آموزی را که نشانه ای از اختلالات گفتار و زبان یا تأخیر نشان می دهد به تیم آموزش مدرسه ارجاع دهند. غربالگری، ارزیابی و درمان مشکلات ارتباطی ممکن است مستلزم تلاش های چندجانبه باشد:
والدین
آسیب شناسان گفتار و زبان
شنوایی شناسان
روانشناسان
مددکاران اجتماعی
معلمین کلاس درس
معلمین آموزش ویژه
مشاوران
پزشکان
دندانپزشکان
پرستارها
آسیب شناسان گفتار و زبان، با تیم های ارزیابی و تشخیص تحصیلی بمنظور انجام  ارزیابی های گفتار و زبان دانش آموزان همکاری می کنند. خدمات گفتار و زبان دانش آموزان ممکن است بصورت فردی و یا در جلسات گروهی در کلاس و بصورت تیمی با معلم و یا بصورت مشاوره ای با معلمین و والدین انجام گیرد. آسیب شناسان گفتار و زبان اهداف گفتاری و زبانی دانش آموزان را با برون ده تحصیلی و عملکردی، تلفیق می کنند.

برچسب ها :

اختلالات گفتار

،

درک

،

حافظه

،

هوش

،

استدلال

،

قضاوت

،

تخیل

،

کیفیت صدا

،

نظرات ارسال شده
هنوز نظری ثبت نشده است.

شما هم نظرتان را برایمان ارسال کنید